Komunikat dla Członków i Sympatyków NSZZ „Solidarność” ws. przyczyn nieuzgodnienia zmian Regulaminu pracy UPP
Dlaczego dotychczas Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” nie może zaakceptować i uzgodnić projektu zmian Regulaminu pracy Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu?
- Przede wszystkim, związki zawodowe działające w Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu nie otrzymały dotychczas od władz rektorskich, wbrew ich pisemnej zapowiedzi z dnia 13 lutego 2023 r., propozycji dodania lub zmiany przepisów Regulaminu pracy UPP, czego wymaga – jak w tym piśmie podał Pan Prorektor ds. Kadr i Rozwoju Uczelni – nowelizacja Kodeksu pracy „dokonana ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 240)” i dlatego według Pana Prorektora „zachodzi pilna konieczność wprowadzenia niezbędnych zmian w Regulaminie pracy Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu”.
- Związki zawodowe w UPP wielokrotnie występowały pisemnie do władz rektorskich z prośbą o przedstawienie informacji o tym, które i jakie zmiany w Regulaminie pracy UPP wynikają z zapowiedzianych powyższym pismem z dnia 13 lutego 2023 r. nowych lub zmienionych przepisów Kodeksu pracy. Prośba ta dotychczas przez władze rektorskie nie została spełniona, co uniemożliwia związkom zawodowym dokonanie uzgodnienia takich zmian.
- Zamiast tego strona rektorska po kilku miesiącach przedstawiła stronie związkowej pod koniec czerwca 2023 r. całościowy projekt zmian Regulaminu pracy UPP, do którego związki zawodowe wspólnym pismem odniosły się negatywnie, nie uzgadniając takiego projektu.
- Dążąc jednak zdecydowanie do uzgodnienia proponowanych przez stronę rektorską zmian w Regulaminie pracy, w swoich pismach do władz rektorskich związki zawodowe parokrotnie prosiły aby przedstawiane przez te władze zmiany w Regulaminie pracy UPP – wynikające z nowych lub zmienionych przepisów Kodeksu pracy, a także inne zmiany proponowane w tym Regulaminie – zawierały również uzasadnienie tych zmian.
- Strona rektorska, wbrew chociażby przepisowi § 69 ust. 1 statutu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, nakazującemu organom Uniwersytetu współdziałanie ze związkami zawodowymi na zasadach i w zakresie wynikającym z Kodeksu pracy, ustawy o związkach zawodowych i innych przepisów prawa, a w szczególności w sprawach zasad wynagradzania, premiowania, nagradzania i wyróżniania pracowników Uniwersytetu, odpowiedziała w piśmie do związków zawodowych z dnia 22 sierpnia 2023 r., że przepisy w żaden sposób nie zobowiązują „pracodawcy do pisemnego uzasadniania proponowanych zmian”, a nawet, że „nie uprawniają organizacji związków zawodowych do ich żądania”.
- Tak więc według władz rektorskich, związki zawodowe działające w UPP mają akceptować zmiany w Regulaminie pracy bez wiedzy o tym dlaczego daną zmianę pracodawca proponuje, oraz że związki zawodowe nie mają prawa o takie uzasadnienie prosić. W ten sposób – poprzez takie utajnianie podstaw i przyczyn danej proponowanej zmiany w Regulaminie pracy UPP – władze rektorskie uniemożliwiają związkom zawodowym ocenę merytoryczną i prawną takiej zmiany – a przez to przekreślają możliwość racjonalnego dojścia do jej uzgodnienia.
- Szczególnym przykładem, jest zamierzona w projekcie zmian w Regulaminie pracy UPP, zmiana przepisów dotyczących godzin ponadwymiarowych nauczycieli akademickich (niekorzystna dla tych nauczycieli), dla której strona pracodawcy nie wskazała związkom zawodowym, który z nowych lub zmienionych przepisów Kodeksu pracy tej zmiany wymaga, a nawet jakikolwiek innego nowego przepisu rangi ustawowej wymagającego dokonania tej zmiany.
W tym stanie rzeczy, Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność”, nie może dokonać i nie dokonuje uzgodnienia przedstawionego przez Pracodawcę projektu zmian Regulaminu pracy Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
(wrzesień – październik 2023 r.)