Komunikat dla Członków i Sympatyków NSZZ „Solidarność” ws. przyczyn nieuzgodnienia Regulaminu wynagradzania UPP
Dlaczego przedstawiony przez Pracodawcę projekt regulaminu wynagradzania Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu nie został uzgodniony przez Związki Zawodowe?
- Sprawą najważniejszą jest tutaj, aby regulamin wynagradzania UPP zawierał w swojej treści wypracowane wspólnie po kilkuletnich staraniach i uzgodnione przez JM Rektora ze Związkami Zawodowymi obowiązujące w naszej Uczelni zasady wynagradzania nauczycieli akademickich i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi. Wymagane ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 2018 r. obligatoryjne wprowadzanie regulaminu wynagradzania UPP nie zawiera bowiem przepisów nakazujących zmianę wcześniej wypracowanych zgodnie przez obie strony uczelnianych zasad wynagradzania.
- Wystarczy je tylko włączyć odpowiednio do projektu regulaminu wynagradzania UPP, tak aby znalazły one pełne odzwierciedlenie w załącznikach do tego regulaminu (z oczywistym odpowiednimi korektami niektórych ich postanowień, spowodowanych zmianami przepisów ustawowych i statutowych).
- Z tych samych przyczyn, tworzenie i uzgadnianie regulaminu wynagradzania UPP nie daje podstaw do prób odstępowania od treści wypracowanych i uzgodnionych przez Pracodawcę ze Związkami Zawodowymi innych regulaminów obowiązujących w naszej Uczelni:
1/ regulaminu premii kwartalnych dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi;
2/ regulaminu nagród Rektora ze specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli akademickich;
3/ regulaminu nagród Rektora ze specjalnego funduszu nagród dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi;
4/ regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
5/ innych regulacji wewnętrznych ustalonych lub uzgodnionych przez Pracodawcę ze Związkami Zawodowymi.
W szczególności Związki Zawodowe, z uwagi na przepisy ustawy o związkach zawodowych, nie zgadzają się na zmianę charakteru powyższych regulaminów poprzez deprecjację odrębności ich pochodzenia i zadań oraz zasad ustalania i uzgadniania, poprzez wpisywanie ich postanowień w treść samego regulaminu wynagradzania UPP. Dlatego odpowiednim działaniem w tej sprawie jest ustalanie powyższych regulaminów, o których mowa w pkt 3.1/–4/, jako odrębnych dokumentów.
- Wśród kwestii szczegółowych odpowiedniego uregulowania wymagają stawki wynagrodzeń zasadniczych dla adiunktów. Związki zawodowe nie zgadzają się na jednakową stawkę tych wynagrodzeń dla wszystkich adiunktów. Propozycja taka jest krzywdząca dla adiunktów posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego, ponieważ nie odróżnia ich wynagrodzenia zasadniczego od wynagrodzenia zasadniczego adiunktów ze stopniem naukowym doktora. Krzywdzące byłoby ponadto obniżenie wynagrodzeń zasadniczych ew. starszych wykładowców ze stopniem doktora w stosunku do adiunktów ze stopniem doktora.
- Odpowiednich regulacji wymagają stawki wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli akademickich tak, aby spełniały one wymóg wynagrodzenia godziwego określony w orzecznictwie sądowym, z którym nie jest zgodne ich zaniżanie w UPP w stosunku do stawek obowiązujących przed wrześniem 2019 roku.
- Brak podstaw prawnych i merytorycznych do ograniczania bądź wykluczania w regulaminie wynagradzania UPP możliwości uzyskania przez Pracowników dodatku za pracę w warunkach uciążliwych.
- Brak również podstaw do praktycznego wykluczania w regulaminie wynagradzania UPP możliwości otrzymywania wynagrodzenia przez Społecznego Inspektora Pracy z tytułu bezspornego ciągłego znacznego obciążania go obowiązkami w zakresie tej funkcji ze względu na brak u Pracodawcy oddziałowych/wydziałowych inspektorów pracy, występujących w innych poznańskich uczelniach publicznych.
- Inne rozbieżności i kwestie sporne między Pracodawcą a Związkami Zawodowymi dotyczące postanowień projektu Regulaminu wynagradzania UPP nie powinny stwarzać większych przeszkód w uzgodnieniu tego Regulaminu.
(wrzesień 2023 r. – styczeń 2024 r.)