Forum dyskusyjne (3) – ws. zasad i kryteriów oraz trybu oceny okresowej nauczycieli akademickich Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
Ocena dotychczasowych zasad i kryteriów oraz trybu oceny okresowej nauczycieli akademickich Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu – a także propozycje ich zmian, wraz z ich uzasadnieniem:
- Wyrok Sądu Najwyższego (jego cała treść jest zamieszczona w naszej „Wszechnicy związkowej – inne materiały” jako poz. nr 7) interesujący i skłaniający do dyskusji nad wewnątrzuczelnianymi aktami prawnymi dotyczącymi oceny okresowej nauczycieli akademickich obowiązującymi w Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Wyrok dotyczy sprawy z okresu obowiązywania ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. o szkolnictwie wyższym, ale jego istota zachowuje swą aktualność również pod rządami obecnie obowiązującej ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
A oto niektóre ważniejsze tezy tego wyroku:
– przyznanie ostatecznej (jednej) oceny stanowi zakończenie procesu oceny okresowej nauczyciela akademickiego;
– ustawa nie reguluje procedury (sposobu) wyprowadzenia oceny ostatecznej i dlatego konieczne jest określenie w uczelni sposobu wystawienia ostatecznej oceny okresowej;
– w sytuacji, gdy nauczyciel akademicki otrzymał dwie oceny pozytywne za działalność organizacyjną i dydaktyczną oraz negatywną za pracę naukową, konieczne jest ustalenie jego ostatecznej oceny okresowej, bowiem odpowiedni przepis art. 124 ust. 1 pkt 3 ustawy dopuszcza wypowiedzenie w razie otrzymania ostatecznej oceny negatywnej;
– w żadnym akcie pozwanej uczelni nie został określony sposób wystawienia oceny końcowej, a ocena taka nie została w ogóle wystawiona.
Zgodnie z powyższym Sąd Najwyższy skonkludował:
– brak ustalenia w uczelni wyższej zasad wystawiania oceny końcowej nie może skutkować przyznaniem decydowania o tym na zasadzie swobodnego uznania przez jej organy, mogłoby to bowiem prowadzić do nierównego traktowania pracowników uczelni wyższych;
– brak przyznania negatywnej oceny ostatecznej i rozwiązanie stosunku pracy (…) jedynie z powodu otrzymania oceny negatywnej jednej grupy obowiązków pracowniczych należy kwalifikować jako naruszenie przepisu o wypowiadaniu stosunku pracy;
– przepisy ustawy dotyczące oceny dającej podstawę do rozwiązania stosunku pracy nauczyciela akademickiego stanowią bowiem niewątpliwie nie o ocenie negatywnej tylko jednej grupy jego obowiązków, a o ocenie negatywnej ostatecznej;
– sądy I i II instancji rozstrzygnęły sprawę opierając się na całkowicie nieustalonym stanie faktycznym, nie wiadomo bowiem na jakiej podstawie utożsamiły jedną cząstkową ocenę negatywną nauczyciela akademickiego z jego negatywną oceną okresową końcową.
Zachęcamy więc do lektury całego niniejszego wyroku Sądu Najwyższego (jest on dostępny na: https://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/orzeczenia3/i%20pk%20314-16-1.pdf) i zabrania przez Państwa głosu w dyskusji nad opracowaniem i wdrożeniem w Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu systemu określania jednej końcowej oceny okresowej nauczycieli akademickich, podsumowującej oceny cząstkowe dotyczące poszczególnych grup ich obowiązków: badawczych, dydaktycznych, organizacyjnych.