Inne materiały (1) – wyrok WSA w Szczecinie ws. jawności wynagrodzeń nauczycieli akademickich
Zgodnie z jednolitym orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego nauczyciel akademicki jest osobą pełniącą funkcję publiczną, a informacja o wysokości jego wynagrodzenia jest informacją publiczną.
Biorąc pod uwagę to orzecznictwo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 10 kwietnia 2024 r. (sygn. I SAB/Sz 19/24) orzekł ws. wniosku o przesłanie drogą elektroniczną i w formie papierowej wykazu aktualnego (tj. na dzień 1 grudnia 2023 r.) wynagrodzenia miesięcznego nauczycieli akademickich wszystkich jednostek uczelni wyższej, obejmującego wszelkie jego składniki – zgodnie z zakresem określonym w załączniku do niniejszego wniosku. Wnioskodawca zaznaczył, że prosi o udzielenie takich informacji, które bez wątpienia są informacjami publicznymi prostymi dotyczącymi informacji o wynagrodzeniach nauczycieli akademickich, w takim ujęciu, w jakim one aktualnie istnieją dla każdego nauczyciela w systemie komputerowym tej uczelni.
Rektor odmówił udzielenia wnioskowanych informacji dotyczących wynagrodzeń nauczycieli akademickich, uzasadniając swą decyzję argumentem, że bez zgody pracownika nie może ujawniać danych osobowych i informacji o uzyskiwanym wynagrodzeniu danego nauczyciela akademickiego.
Sąd uznał, że informacje o które prosił wnioskodawca – dotyczące informacji o wysokości wynagrodzeń, ale także nagród i dodatków przyznawanych i wypłaconych pracownikowi uczelni publicznej, z podaniem kwoty przypisanej do konkretnego pracownika posiadają walor informacji publicznej – jako bezpośrednio związane z funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej uczelni oraz dysponowaniem (wydatkowaniem) środków publicznych, gdyż dostarczają wiedzy o działalności takiego podmiotu w zakresie, w jakim wykonuje on zadania publiczne i gospodaruje środkami publicznymi. Dlatego wniosek skarżącego podlegał załatwieniu w trybie w trybie u.d.i.p. (ustawy o dostępie do informacji publicznej). Tym bardziej, że przepis art. 6 u.d.i.p. wskazujący rodzaje informacji podlegających udostępnieniu w tym trybie nie ma charakteru zamkniętego, a wyliczenie stanów faktycznych w nim zawartych jest jedynie przykładowe i dotyczy również innych mieszczących się w zakresie spraw publicznych.
Orzecznictwo administracyjne zadaje więc kłam poglądom głoszonym niekiedy w uczelniach, jakoby wynagrodzenia poszczególnych nauczycieli akademickich podlegały tajności na mocy przepisów o ochronie danych osobowych, nawet przed przedstawicielami związków zawodowych wykonujących swoje zadania ustawowe i statutowe.
W celu uniknięcia zbędnych kontrowersji na powyższy temat, zapraszamy zainteresowanych do zapoznania się z tekstem niniejszego wyroku.